متقاضیان انجام عمل پروتز سینه معمولاً به دو گروه تقسیم می شوند:

گروه اول – افرادی که تمایل به افزایش سایز سینه خود دارند.
گروه دوم – افرادی که پس از جراحی سرطان سینه کاندید بازسازی سینه می باشند.


سینه از بافت غددی و مجاری شیری تشکیل و با لایه ای از بافت چربی پوشیده شده است.
در زیر سینه عضله و دنده ها قرار دارد, عضله زیر سینه عضله پکتورال بزرگ نامیده می شود.
از عوامل افتادگی سینه می توان به حاملگی ، کاهش سریع وزن و افزایش سن اشاره کرد.
در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که انجام عمل پروتز سینه تنها باعث بزرگ شدن سایز سینه می شود و راه حلی برای رفع مشکل افتادگی سینه نمی باشد.

 
ساختار تشکیل دهنده پروتز چیست؟

جراحی زیبایی سینه

ماده تشکیل دهنده پروتز سیلیکون می باشد که معمولا ً ژله ایی مانند و در یک قالب و پوشش قرار دارد. پروتزها معمولاً به دو نوع گرد و قطره اشکی یا اصطلاحاً آناتومیکال تقسیم می شوند.در نوع گرد پروتز یک قطر و یک ارتفاع دارد ولی در نوع قطره اشکی علاوه بر ارتفاع,دارای طول وعرض  نیز می باشد که نشان دهنده ۳ فاکتور در تعیین اندازه پروتز می باشد. نتیجه جراحی پروتز سینه در اکثر موارد موفقیت آمیز است و بالاترین درصد رضایت بخشی بعد از عمل را دارا می باشد.

عوارض جراحی پروتز سینه:
درصد بسیار پایینی از جراحی پروتز سینه ممکن است نیاز به جراحی مجدد داشته باشند ( حدود ٪۳) که با توجه به درصد بسیار کم در اکثر قریب به اتفاق نیاز به جراحی مجدد نمی باشد. در برخی موارد که بیمارخود درخواست سایز بزرگتر داشته باشد، چنانچه قابلیت ارتجاعی پوست اجازه دهد می توان پروتز بزرگتر را جایگزین کرد.

عارضه دیگرکه ممکن است بعد از یکسال از عمل جراحی پروتز سینه بوجود آید عارضه ایی بنام انقباض کپسولی است در آن فرد در قسمتی از سینه خود با احساس سفتی مواجه می شود در ۳٪ درصد از موارد احتمال اتفاق این عارضه وجود دارد و باید فرد مورد عمل جراحی مجدد قرار گیرد و عارضه دیگری که درصد ابتلا به آن بسیار نادر است عارضه پارگی پروتز است که می توان با انجام MRI از وقوع آن مطمئن شد.

ایجاد درد وعفونت نیزازعوارض جراحی پروتز است که می توان با تجویز داروهای مسکن و چسب های مخدر که برروی بازو چسبانده می شود تا اندازه زیادی آنرا تسکین داد قدرت شیردهی در اکثر موارد بعد ازجراحی باقی می ماند.

 دستورات بعد ازعمل جراحی پروتز سینه :

شما ممکن است بعد از جراحی احساس سفتی و کشیدگی پوست در ناحیه سینه داشته باشید که کاملاً طبیعی است  و تا چند ماه کاهش حس درناحیه نوک سینه داشته باشید، که به مرور زمان برطرف می شود.

در چند هفته اول بهتر است از انجام کارهای فیزیکی سنگین خودداری شود ولی رانندگی مانعی ندارد. لازم است ۳ سال بعد از پروتزMRI سینه انجام گیرد و بعد از آن هر ۲ سال به طور روتینMRI  انجام شود .بهتر است در یک ماه بعد از پروتز، سوتین به طور مداوم پوشیده شود تا از ریسک جا به جایی جلوگیری شود.

در خاتمه یادآوری این نکته را ضروری می دانم که در اکثر موارد افراد در هنگام مراجعه خواهان  سایز پروتزبزرگتر می باشند که به علت سنگینی و کشش بیش از حد پوست و فشار پروتز به بافت های مجاور و ایجاد عوارض و صدمات بسیار، در اکثر موارد به جراحی مجدد و درآوردن پروتز می انجامد به همین دلیل بهتر است در اکثر موارد از پروتزهایی با سایز متوسط استفاده کرد.