یکی از مهمترین ارزیابی هایی که قبل از عمل زیبایی بینی باید انجام داد ارزیابی های روانشناختی کاندیداها می باشد . 

زیبایی شناسی

بعضی از افراد با بعضی از خصلتهای اخلاقی و روانی بهتر است هیچگونه جراحی زیبایی انجام ندهند چون بعد از عمل احساس ناراحتی و افسردگی  و پشیمانی می کنند حتی اگر نتیجه واقعی جراحی قابل قبول باشد . B.D.D به افرادی اطلاق میشود که با اجزایی از صورت خودشان  یا به اختصار  Body dysmorphic disorder بیماری به نام به شکل وسواس گونه ای مشکل دارند و به طور مدام از بینی یا صورتشان ابراز نارضایتی میکنند اینها معمولا یک زمینه افسردگی شدید را دارا هستند و کاندید روان درمانی می باشند .انجام هر گونه جراحی زیبایی در این افراد نتیجه مطلوبی ندارد و بعد از عمل فرد اظهار نارضایتی دارد .

همچنین بیماریهایی مثل وسواس و یا اضطراب و توهم یا جنون (اسکیزوفرنی) هم از علائم منع عمل جراحی هستند .اشخاصی که واقع گرا نیستند و افرادی که کمال گرایی بالایی دارند و به طور وسواس گونه ای به صورت خود نگاه می کنند نیز بعد عمل از عمل جراحی کوچکترین اشکالات را نیز بزرگ می بینند و حتما باید دانست که نتیجه اعمال جراحی هیچگاه صد در صد مطلوب نیست و با ید دانست  که نتایج به طور نسبی بهبود پیدا می کند.

جراحی زیبایی

این اشخاص حتی با کوچکترین اشکالات تمام نتیجه را زیر سوال می برند . افرادی که زمینه اختلال شخصیت ضد اجتماعی دارند بعد از عمل جراحی احساس بدی نسبت به جراح خود پیدا می کنند و می توانند تهدیدی برای جراح باشند  (Anti social) و چه بسا جراحان وطبیبانی که مورد سوء قصد بیماران خود قرار گرفته اند .

 همچنین بیمارانی که به اصرار دیگران جراحی زیبایی می کنند نیز مناسب عمل جراحی نیستند زیرا این افراد مترصد تایید نتیجه عمل توسط دیگران میباشند و اگر دیگران به هر دلیلی حتی حسادت اینها را تایید نکنند دچار افسردگی و پشیمانی بعد از عمل میشوند حتی اگر نتیجه عمل به طور نسبی رضایت بخش باشد .

گروهی دیگر که نباید جراحی شوند کسانی هستند که در پروسه طلاق قرار دارند و دوران بحرانی را می گذرانند ودراین مرحله  روحی شکننده قرار دارند و جراحی میتواند موجب یک افسردگی ماژورشود.

گروهی دیگر که جراحی می تواند برای آنها و برای پزشک مشکل ساز باشد .

خود بد انگاری

گروهی هستند که دچار مشکلات مالی هستند و با قرض کردن پول هزینه جراحی را پرداخت می کنند این افراد ریسک بالایی از نظر نارضایتی بعد از عمل دارند .

کاندیدای خوبی نیستند این افراد بعد از جراحی دچار یک تفکر (Obssesive Compulsive)افراد با اختلال شخصیت وسواسی و اشتغال فکری وسیع روی ناحیه جراحی شده دارند و تمام ذهن خودرا متمرکز ناحیه جراحی شده میکند و حتی عملکرد اجتماعی فرد مختل می شود .

افرادی که حالت پرخاشگرانه دارند و از جامعه مدام طلب دارند و دیگران را باعث ناکامی خود می دانند بعد از جراحی پزشک را مقصر تمام نا کامیهای اجتماعی و شغلی خود می بینند مثلا اگر بعد از جراحی دچار ناکامی شغلی و یا خانوادگی شوند پزشک  را مقصر از دست دادن شغل و یا طلاق خود می بینند. 

نتیجه گیری :

بهتر است قبل از انجام هر گونه جراحی زیبایی ارزیابی روانی بیماران انجام شود و کسانی را که به وضوح اشکلات روانی دارند از چرخه جراحی خارج کنیم تا بعدا” دچار مشکلات نشویم .