متاسفانه چندی است که همزمان با گسترش انواع روشهای جوان سازی یک سری باورهای غلط نیز توسط سودجویان و شرکت های تجهیزات پزشکی گسترش یافته است. نمونه این باورهای غلط لیزر در جراحی زیبایی بینی و لیفت صورت و پستان با نخ می باشد . در این مقاله سعی نموده ام مختصری در مورد این دو باور غلط اطلاع رسانی کنم.

(شکل ۱)

باورهای غلط در جراحی زیبای

 لیزر از دیرباز نقش مهمی در پزشکی داشته است اما این نقش جایگاه خاص خود را دارد. در جراحی زیبایی بینی که غضروف ها برداشته می شود و استخوان بینی شکسته می شود لیزر هیچ نقشی ندارد و تنها مورد استفاده از لیزر در سوزاندن شاخکهای بینی در مواقع مشکلات تنفسی می باشد. همچنین باید غضروف ها با جسم برنده مثل تیغ و یا قیچی و استخوان و قوز بینی با تیغ و اره و سوهان اصلاح شود و لیزر هیچ نقشی در این موارد ندارد.

متاسفانه در تبلیغات دروغین  این گونه وانمود می کنند که در این جراحی ها  که توسط لیزر صورت می گیرد کبودی وجود ندارد و دوره نقاهت یک روزه است. این باورهای غلط معمولا توسط افراد غیر حرفه ای و سودجو که خود را مسئول درمان بیماران نمی دانند، گسترش می یابد.

باورهای غلط دیگر که متسفانه در این اواخر بسیار رایج شده است لیفت صورت وسینه با نخ می باشد.

(شکل ۲)

جراحی زیبایی


 
این ایده ابتدا در کره جنوبی پایه ریزی شد و از نخ های خارداری استفاده می شد که با کشیدن آن نیز پوست توسط این خارها کشیده می شدند و بعد از زمان کوتاهی پوست مجددا به علت خاصیت کشسانی و ارتجاعی خود به حالت اول بازمی گردد و حتی جراحی بعدی را به علت فیبروز و چسبندگی فراوان بسیار سخت می کند. بیماران با انجام این عمل در دو هفته اول نتایج خوبی را شاهد هستند ولی بعد از گذشتن حدود ۱ تا ۲ ماه مجددا پوست کشیده شده به حالت اول خود برمی گردد. از آن جا که این روش بدون جراحی و بیهوشی و بطور سرپایی انجام می شود در ابتدا مورد استقبال عمومی قرار گرفت ولی با افزایش تجربه و گذر زمان مشخص شد که نتایج آن بسیار کوتاه مدت می باشد و در کشور آمریکا که پیشتاز جراحی زیبایی می باشد نتوانست جایگاه خود را بیابد و به دست فراموشی سپرده شد. ولی متاسفانه در ایران همچنان توسط عده ای در حال گسترش است.

بهترین و ماندگارترین روش لیفت صورت روش کلاسیک جراحی باز می باشد که متاسفانه با جراحی و بیهوشی و دوره نقاهت نسبتا طولانی همراه است.